02. Cash_shutterstock_132181025
Produse financiare pentru cash

Jumătate din bănci au reuşit să-şi mărească bilanţurile în pofida crizei îndelungate mergând pe creştere organică, dar şi achiziţii

 

11 martie 2014

Criza economică şi contracţia pieţei bancare nu au însemnat o restrângere unifor­mă a afacerilor instituţiilor de credit de pe piaţă, dimpotrivă, unele au fost suficient de bine poziţionate pentru a profita de conjunctura creată pentru a câştiga cotă de piaţă.

Potrivit datelor disponibile, aproape jumătate din băncile de pe piaţă au reuşit ca la sfârşitul lui 2013 să înregistreze cote de piaţă mai mari decât în 2008, însă numai şase au atins creşteri semnificative, de peste un punct procentual.

„Câştigătoarea“ celor cinci ani de criză este Banca Transilvania, care a crescut de la 5,4% la aproape 9% din activele sistemului, cu amendamentul că aproape 28% din activele bilanţiere erau titluri de stat la sfârşitul lui 2013.

Pe locul al doilea în clasamentul creşterii cotelor de piaţă în perioada de criză este banca de stat CEC Bank, care a staţionat însă anul trecut la nivelul de 7,4% atins în 2012, în condiţiile în care a fost nevoită să-şi ajusteze portofoliul impresionant de titluri de stat pe care îl acumulase.

UniCredit Ţiriac Bank avea la sfârşitul lui 2013 o cotă de piaţă mai mare cu peste două puncte procentuale decât în 2008, inclusiv cu contribuţia achiziţiei de anul trecut a portofoliului de retail al RBS, dar şi a majorării constante a volumului de credite, în special pe zona corporate.

Olandezii de la ING şi-au mărit cota de piaţă de la 3,5% la 5% printr-o strategie de dezvoltare organică, reuşind să atingă masa critică a unei adevarăte bănci universale, chiar dacă operează sub statutul juridic de sucursală.

Şi turcii de la Garanti demonstrează că poate exista creştere şi pe timp de criză, ajungând la o cotă de piaţă de 2% în 2013 pornind de la un nivel modest de 0,6% în 2008, inclusiv pe seama achiziţionării a trei instituţii financiare nebancare.

Raiffeisen a avansat de la 6% la 7,3% după ce anul trecut a cumpărat portofoliul de retail al Citibank. Totuşi, austriecii sunt încă sub nivelul din perioada 2004 – 2005, când înregistrau cote de piaţă de 8-9% după active. Millennium Bank, care tocmai se pregăteşte de vânzare, a ajuns la o cotă de piaţă de 0,8% în 2013 pornind de la zero în 2007, când s-a lansat pe piaţă. Tot de la zero a pornit BCR Locuinţe în 2008, ajungând la 0,6% cu un produs special de economisire-creditare care încă este cu greu înţeles şi asimilat de clienţi.

În cazul unora dintre băncile mari efortul de creştere în perioada de criză a fost soluţia pentru ca portofoliile să nu fie copleşite de creditele neperformante. În majoritatea cazurilor, băncile cu creştere vizibilă a cotei de piaţă afişează rate ale neperformantelor sub media pieţei.

Sursa: Ziarul Financiar