02. Cash_shutterstock_132181025
Produse financiare pentru cash

Cum va construi România 6 autostrăzi peste munţi în 6 ani, aşa cum se angajează ministrul Şova, când în 40 de ani nu a făcut niciuna?

 

23 aprilie 2014

Guvernul Ponta a schiţat un plan prin care vrea să construiască până în 2020 şase autostrăzi care să traverseze Munţii Carpaţi şi care să facă legătura între regiunile istorice ale ţării. Din 1972, când a fost deschisă circulaţiei prima autostradă, Bucureşti – Piteşti, până în prezent, România nu a reuşit să termine nicio şosea de mare viteză peste munţi. 

Câte două autostrăzi peste Car­pa­ţii Occidentali, respectiv Carpa­ţii Orientali, o auto­stra­dă peste Car­paţii Meridionali şi încă una între Orientali şi Meri­dio­nali – astfel arată, „pe hârtie“ cel puţin, pla­nurile de infrastructură rutieră ale gu­ver­nului Ponta pentru următorii şase ani. Multe din­tre autostrăzile pe care statul le vrea gata până în 2020 nu au însă nici măcar studii de fe­zabilitate, aşa cum este cazul Târgu-Mureş – Târgu-Neamţ sau Sibiu – Piteşti.

„Anul electoral înseamnă anul celor mai ridicole angajamente posibile. Experienţa de până acum ne-a arătat ce suntem în stare să facem. Personal, nu cred în aşa ceva – (finalizarea celor şase autostrăzi peste munţi în şase ani – n.red.)“, spune Adriana Iftime, vicepreşedinte al Patronatului Societăţilor din Construcţii şi director executiv al Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii.

Trecerea munţilor cu o autostradă re­prezintă una dintre cele mai aşteptate lucrări de infrastructură din România. Încercările din trecut ale statului de a traversa lanţurile muntoase s-au soldat cu eşecuri, aşa cum s-a întâmplat în cazul autostrăzii Comarnic -Braşov, pe care România încearcă de aproa­pe un deceniu să o construiască în con­cesiune sau parteneriat public-privat. După două tentative eşuate, statul român încearcă în prezent pentru a treia oară să construiască alături de investitori privaţi o autostradă care să decongestioneze traficul de pe Valea Prahovei. Deocamdată statul a ales doar investitorii privaţi, pe francezii de la Vinci, austriecii de la Strabag şi grecii de la Aktor, care nu au venit încă cu o soluţie de finanţare, deşi la începutul anului pre­mierul Victor Ponta promitea că lucră­rile de construcţie ale autostrăzii Comarnic-Braşov vor începe în aprilie, adică luna aceasta. Noul termen pentru demararea lucrărilor este iunie.

Sibiu – Piteşti, cea mai aşteptată autostradă peste munţi

O altă autostradă peste munţi, cerută atât de transportatori, cât şi de cel mai mare ex­portator de pe plan local, producătorul auto Dacia-Renault, este Sibiu – Piteşti. Ideea unei auto­străzi între Sibiu-Piteşti datează de mai mulţi ani, astfel că sta­tul român a rea­lizat in­clusiv un stu­diu de fe­za­bilitate pen­tru aceas­tă auto­stra­dă, care în prezent este însă expi­rat şi trebuie revizuit. Esti­ma­tă să coste peste 3 miliarde de euro, auto­strada Sibiu – Piteşti a fost scoasă la finalul anului trecut de pe lista priorităţilor pe termen scurt şi mediu ale gu­vernului Ponta, reapărând însă printre pla­nu­rile autorităţilor în ultimele luni. Auto­strada va fi finanţată din fonduri europene.

Prima autostradă peste munţi, care va lega Banatul de Transilvania, este Lugoj – Deva, cu o lungime de aproape 100 de kilo­metri, dintre care puţin peste un sfert sunt deja deschişi circulaţiei. Această auto­stra­dă, finanţată tot din fonduri euro­pene, se va situa la limita dintre Munţii Apu­seni şi Munţii Po­iana Ruscă (care fac parte din Carpaţii Oc­ci­den­tali), într-o zonă cu lan­­ţuri muntoase joa­se, de mai puţin de 1.000 de metri.

O altă auto­stra­dă peste munţi va fi Suplacu de Barcău – Gilău, pe care statul vrea să o fina­lize­ze până în 2020 din banii pe care îi va încasa din ac­ciza su­pli­­men­tară la car­buranţi. Tot din această acciză guvernul a decis să con­stru­iască şi tronsonul Târgu-Mureş – Târgu-Neamţ, care traver­sează Carpaţii Orien­­tali, în timp ce Braşov – Bacău, tot peste Orientali, va beneficia de bani de la Fon­­dul European de Dezvoltare Regio­nală. Deocamdată aceste trei tron­soa­ne de auto­stradă – Suplacu de Barcău – Gilău (101 kilo­me­tri), Târgu-Mu­reş – Târgu Neamţ (211 kilo­­­metri) şi Braşov – Bacău (170 de kilo­metri) nu au nici măcar un stu­diu de fe­za­bili­tate, dar statul le vrea gata în urmă­torii şase ani.

Încă 1.800 de kilometri până în 2020

Guvernul Ponta promite până în 2020 o reţea de 2.440 de kilometri de autostrăzi, adică 1.800 de kilometri în plus faţă de ce are România în prezent, sau peste 250 de kilometri noi pe an în medie. Din ’89 până în prezent, Compania Naţională de Auto­străzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a construit doar circa 500 de kilo­metri de autostradă, iar în pre­zent exis­tă 645 de kilometri de auto­străzi. Ministrul transporturilor Dan Şova a anunţat recent că CNADNR va lansa licitaţiile pentru studiile de fezabilitate a aproape 1.800 de kilometri de autostrăzi anul acesta, însă deocamdată nicio licitaţie nu a apărut în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP).

Sursa: Ziarul Financiar