02. Cash_shutterstock_132181025
Produse financiare pentru cash

Restructurarea creditelor – avantaje vs dezavantaje

 

11/02/14

Restructurarea creditelor – exemplu practic

Daca in articolul precedent – Restructurarea creditelor – Credit Consilier arata printr-un exemplu practic efectul schemei de restructurare propuse de Guvern pentru imprumutatii cu venituri nete de pana la 1.600 ron si intarzieri de maxim 90 de zile, in prezentul articol ne propunem sa facem o analiza a avantajelor si dezavantajelor acestei scheme pentru cele trei parti implicate: imprumutat, stat si banca.

Asadar, in articolul precedent  – Restructurarea creditelor – am vazut cum o persoana care a contractat un credit de consum in suma de 45.000 lei (~ 10.000 euro) pe un termen de 10 ani cu o dobanda de 15%, plateste astazi o rata lunara de 726 lei. Pentru ca imprumutatul are un salariu net de 1.500 lei si nu a intarziat mai mult de 90 de zile la rambursare, imprumutatul se incadreaza in schema privind restructurarea creditelor, iar noile date ale creditului dupa restructurare se modifica dupa cum urmeaza:

Perioada credit (ani)

Anii 1-3 (primii 3 ani)

Restructurare la sfarsitul anului 3

Anii 4-5(primii doi ani dupa restructurare)

Anii 6-7  (urmatorii doi ani)

Anii 8-12 (pana la sfarsitul creditului)

Rata credit

726

726

589

589

ajustare din credit

-363

+363

Rata dupa ajustari

726

363

952

589

Credit fiscal

 

 

170

 

 

Restructurarea creditelor

In reprezentare grafica (click pentru vizualizare), se observa o scadere la jumatate a ratei (la 363 lei) in primii doi ani dupa restructurare (anii 4 si 5 ai creditului). Cei 363 lei se reporteaza in urmatorii doi ani (6 si 7), rezultand o rata majorata de 952 lei. In schimb, imprumutatul primeste un credit fiscal de 170 ron in anii 6 si 7 in scopul facilitarii rambursarii creditului. Incepand cu anul 8, rata va scadea la 589 lei.

 

Restructurarea creditelor  – Care sunt avantajele si dezavantajele?

Cele trei parti implicate in schame de restructurare sunt:

  • Imprumutatul
  • Statul si
  • Banca.

De aceea, ne propunem sa analizam neutru avantajele si dezavantajele privind restructurarea creditelor pentru fiecare dintre cele trei parti, dupa cum urmeaza:

 

Avantaje

Dezavantaje

Imprumutat
  • Scaderea ratei cu 50% in primii doi ani de la restructurare, deci un venit disponibil mai mare pentru alte cheltuieli
  • Reorientarea sumelor eliberate din credit catre altele pentru consum: alimente, imbracaminte, utilitati, etc.
  • Inghetarea valorii ratei de dobanda, deci eliminarea riscului ca aceasta sa creasca (in special la creditele in euro, unde dobanzile au tendinta de crestere)
  • Imprumutatul urmeaza sa primeasca un credit fiscal de la stat menit sa acopere cresterea ratei dupa primii doi ani de reducere
  • Datorita majorarii termenului creditului cu 2 ani, rata dupa doi ani de scadere si doi de crestere va scadea din nou, dar nu cu 50%
  • Scaderea de 50% a ratei se va reporta in urmatorii doi ani cand rata urmeaza sa creasca
  • Prin majorarea termenului creditului, imprumutatul va plati maimulta dobanda in suma absoluta
  • Daca inghetarea dobanzii creditului se face la o valoare ridicata a acesteia in raport cu piata, atuci imprumutatul are de pierdut (dobanzile la lei au o tendinta de scadere)
  • Creditul va fi marcat in Biroul de Credite ca fiind restructurat, deci istoricul de plata al imprumutatului poate fi afectat in perspectiva contractarii pe viitor a altui imprumut
  • Procesul de restructurare se profileaza a fi birocratic: acte aditionale de semnat cu banca, notificarea angajatorului, notificarea statului de catre angajator, etc.
Statul
  • Sumele eliberate din scaderea ratelor se vor orienta catre consum deoarece populatia cu venituri mici (sub 1600 lei in cazul nostru) are tendinta de a consuma pentru satisfacerea nevoilor de baza mai mult decat a economisi, fenomen care se intampla la venituri mai mari
  • Prin stimularea consumului statul incaseaza TVA si incearca o crestere a ciclului economic
  • Lipsa veniturilor din impozitul pe salariu (deducerea fiscala) va fi acoperita tocmai din incasarile suplimentare la buget determinate de cresterea consumului
  • Cresterea consumului ca urmare a eliberarii unor sume din ratele platite in prezent de consumatorii cu venituri mici nu este o certitudine
  • In anii de acordare a facilitatii fiscale, veniturile la bugetul de stat vor fi diminuate
Banca
  • Prin injumatatirea ratei creste probabilitatea ca banca sa-si recupereze sumele imprumutate de  catre clientii care intampina cele mai mari dificultati la plata ratelor – clienti cu venituri sub medie
  • Deoarece sunt acceptati in aceasta schema si clientii cu intarzieri de pana la 90 de zile, rezulta ca bancile isi vor mai elibera din provizioane, imbunatatindu-si profitabilitatea si implicit apetitul pentru creditare
  • Prin majorarea termenului credituli cu inca doi ani, rata scade si implicit creste probabilitatea suportabilitatii de catre client

 

  • Reportarea jumatatii de rata din primii doi ani de restructurare in urmatorii doi trage semnalul unei indatorari majorate a clientelei care, desi va fi ajutata cu un credit fiscal, acesta se poate dovedi insuficient pentru acoperirea cresterii ratei; in acest mod, creste riscul de neplata in perioada majorarii ratei creditului
  • Dezvoltarea solutiilor de restructurare si administrarea contractelor restructurate poat deveni o adevarate poveri operationale care sa atraga costuri mai mari decat beneficiile

 

In concluzie, restructurarea creditelor in schema propusa de guvern prezinta o serie de avantaje certe pentru fiecare dintre cele trei parti implicate: imprumutat, stat si banca. Totusi, avantajele sunt contrabalansate de o serie de riscuri si incertitudini, uneori chiar dezavantaje certe, si care pot fi minimizate doar prin atragerea in cadrul proiectului a unui numar cat mai mare de clienti si asta printr-o implementare exemplara. Metodologia exacta de implementare a schemei de restructurare nu este clara inca, deci sansele unui proces rapid si eficient sunt minime din acest punct de vedere.

Semnat

Credit Consilier